ΣΥΓΚΡΙΣΕΙΣ ΔΗΜΩΝ
Κάρπαθος vs
Ίος
Η Κάρπαθος είναι το δεύτερο σε έκταση νησί των Δωδεκανήσων (324 τ.χλμ) . και πληθυσμό 6.500 χιλιάδες κατοίκους, Η Iος ένα μικρό νησί των Κυκλάδων με έκταση 108 τ.χλμ. και πληθυσμό 2000 κατοίκους.
Και τα δυο νησιά ανήκουν
στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου.
Δεοντολογικά
θα περίμενε ο καθένας πως ο Δήμος Καρπάθου
θα υπερτερούσε από πλευράς οργάνωσης και αποτελεσματικότητας
. Δυστιχώς φαίνεται να συμβαίνει το αντίθετο.
Ο
Δήμος Ιητών διαθέτει
τεχνική Υπηρεσία με πλήρη επάρκεια και Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο που εξυπηρετεί και τα γειτονικά μικρότερα
νησιά νησιά (Σίκινο, Φολέγανδρο και
Ανάφη) , ενώ ο Δήμος Καρπάθου δεν έχει την απαιτούμενη επάρκεια ούτε
ένα απλό διαγωνισμό να διενεργήσει , όπως ομολογούν οι διοικούντες.. Όσον αφορά τις λιμενικές υποδομές η Κάρπαθος με την Κάσο συμμετέχουν απλά με δυο
εκπροσώπους στο 15μελες ΔΣ του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νότιας
Δωδεκανήσου, ενώ θα μπορούσαν να συστήσουν Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Καρπάθου-Κάσου,
ακολουθώντας ττην καλή πρακτική του Δήμου Ιητων.
Ο παράγοντες της Καρπάθου θεωρούν επιτυχία την υποβολή πρότασης από την Περιφέρεια για ένταξη στο ΕΣΠΑ 2021-2027 με 9 εκατομμύρια [i] της κατασκευής
νέου λιμανιού στο Γαρόνησο, χωρίς τις απαραίτητε κτιριακές
εγκαταστάσεις , στο οποίο θα μπορούν να
ελλιμενίζονται μόνο αλιευτικά και 8 μικρά ημερόπλοια μήκους 30- 40 μ. ,
Η 'Ιος χρηματοδοτείται από το ίδιο
πρόγραμμα με 11.300.000, 5.300.000
ευρώ για την επέκταση της προβλήτας του λιμανιού
και τη κατασκευή κτιρίου επιβατηγού σταθμού και 6.000.000 για τη κατασκευή νέας λιμενικής εγκατάστασης
οχληρών και επικίνδυνων που περιλαμβάνει κρηπίδωμα παραβολής πλοίων μήκους 150 μ.
με κυματοθραύστη 90 μ.
Παράλληλα το λιμενικό
Ταμείο Ίου έχει πετύχει την χρηματοδότηση με 5 εκατ. για την κατασκευή καταφυγίου σκαφών
αναψυχής στην Ανάφη των 300 κατοίκων, 1.450.000
για την επέκταση της προβλήτας εξυπηρέτησης των πλοίων γραμμής στην
Σίκινο κατά 55 μ.[ii]
και προχωρά στην επέκταση του λιμανιού της Φολεγάνδρου και την κατασκευή αλιευτικού καταφυγίου στο
ίδιο νησί .
Στην Κάρπαθο ο Δήμος αντί να διεκδικεί εκτέλεση έργων και την εκπόνηση των απαιτούμενων μελετών από το
λιμενικού ταμείο πληρώνει από δικούς του πόρους μελέτες
και έργα που είναι αρμοδιότητα και ευθύνη του Λ.Τ.( Φώτα παραλιακού , μελέτη
ανάπλασης παραλιακού, ράμπα ανέλκυσης σκαφών, μελέτη χωροθέτησης λιμένα
οχληρών).
Στην Κάρπαθο το 2017
το δημοτικό Συμβούλιο αποφάσισε ομόφωνα για την ανάγκη εκπόνησης μελετης
κατασκευής λιμενικής εγκατάστασης εκτός πόλης για τα οχληρά και επικίνδυνα αλλα
στη συνέχεια ξεχάστηκε για τέσσερα χρόνια. Στα τέλη
του 2021 όταν η ΕΣΑΛ
ζήτησε να εξετασθεί η δυνατότητα μεταφοράς εκτός των Πηγαδίων μερικών από τις δραστηριότητες του λιμανιού την θυμήθηκαν . Τότε ανατέθηκε από τον δήμο προκαταρτική
μελέτη χωροθετησης λιμένα
οχληρών, για την οποία πληρώθηκαν 37.000 ευρώ, αλλά μετά την έγκριση της ΕΣΑΛ για
το Γαρόνησο το
θέμα ξεχάστηκε και πάλι . Δεν έγινε καμιά ενέργεια ούτε από τον για την έγκρισή έστω της προκαταρτικής μελέτης ούτε
για οριοθέτηση εξομοιούμενης λιμενικής ζώνης , που είναι απαραίτητη για την
εκτέλεση εκεί του οποιουδήποτε λιμενικού έργου .
Στην Ιο το «Δημοτικό Λιμενικό
Ταμείο ξεκίνησε τη προσπάθεια για λιμάνι οχληρών το 2021 και με 37.950,00€ + ΦΠΑ εκπόνησε τις απαιτούμενες μελέτες ( Τοπογραφική , οριστική μελέτη Λιμενικών έργων, περιβαλλοντική,
Ηλεκτρομηχανολογική) οριοθέτησε στην
εκτός σχεδίου πόλεως περιοχή εξομοιούμενη
λιμενική ζώνη και θα προσπαθήσει να εντάξει το έργο για
χρηματοδότησή το πρόγραμμα ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ του ΕΣΠΑ 2021-2027.( Στο ιδιο πρόγραμμα από το οποίο ευελπιστούν και οι φορείς της Καρπάθου να χρηματοδοτηθεί
το «νέο» λιμανι στο Γαρόνησο).
Ακόμη
και για τις υποδομές οδοποιίας ο δήμος Ιητών με 2.230.000 ευρώ για την αναβάθμιση των
αγροτικών της δρόμων ενώ ο Δήμος Καρπάθου δεν υπέβαλε καν πρόταση παρότι άνοιξε τρείς
τρείς φορές σχετική πρόσκληση. Δυό
από το Υπουργείο Εσωτερικών και μια από το Υπουργείο Γεωργικώς Ανάπτυξης
Κάρπαθος vs Αστυπάλαια
Η Αστυπάλαια
με πληθυσμό 1300 κατοίκους διέθετε
μεγάλο λιμάνι στην πρωτεύουσά της (την Χώρα ) όπου κατοικεί
το 80% των κατοίκων το οποίο εξυπηρετούσε
πλήρως τις ανάγκες του νησιού.
Ο Δήμαρχος της παρά ταύτα πριν
είκοσι χρόνια είχε την τόλμη να προχωρήσει
στην κατασκευή μιας απλής προβλήτας
σε μια ερημική περιοχή, στον Άγιο Ανδρέα, 6
χλμ. μακριά από την Χώρα , όπου
από το 2005 πρυμνοδετούν τα πλοία
της γραμμής απαλλάσσοντας την πόλη από την σχετική όχληση. Παρά τις αρχικές αντιδράσεις των καταστηματαρχών, δικαιώθηκε όπως μαρτυρεί η επί άλλες τέσσερες συνεχόμενες τετραετίες επανεκλογή του .
Σε αντίθεση οι διοικούντες τον Δήμο της Καρπάθου επιμένουν
να διατηρήσουν όλες τις δραστηριότητες του λιμανιού μέσα
στην πόλη, όπου ζει και
δραστηριοποιείται το 40% του πληθυσμού , που
ασφυκτιά λόγω
του ανεπαρκούς εσωτερικού δικτύου
και έλλειψης χώρων στάθμευσης .
Αλλά και σε ότι αφορά την ακτοπλοϊκή της εξυπηρέτηση η Αστυπάλαια που απέχει από τον Πειραια 176 Ναυτικά Μιλια πρωτοπόρησε. Αποσυνδέθηκε από τις γραμμές της
Δωδεκανήσου και πέτυχε από το 2009 να συνδεθεί
τέσσερες φορές την εβδομάδα με τον Πειραιά με πλοία 1ής κατηγορίας με 12ετή σύμβαση και διάρκεια ταξιδιού από τον Πειραιά 8-10
ώρες όταν το
δρομολόγιο προς Κάρπαθο , που απέχει 242 ν.μ από Πειραιά διαρκούσε 24-28 ώρες. Τώρα μετά την δρομολόγηση στην γραμμή του ΜΠΛΟΥ ΣΤΑΡ ΧΙΟΣ με τρία δρομολόγια από τον Πειραιά οι παράγοντες του νησιού μας ξέχασαν το αίτημα
για πολυετή σύμβαση με πλοίο 1ης
κατηγορίας.
O Δήμος Καρπάθου είχε
πρωτοπορήσει στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας . Aπό το 2000 είχε ιδρύσει την ΑΙΟΛΙΚΗ ΑΕ και είχε εγκαταστήσει δυό
ανεμογεννήτριες , που όπως λέγεται, θα μπορούσαν , αν λειτουργούσαν, να αποδίδουν
στον Δήμο 180.000 ευρώ το χρόνο . Όμως
εδώ και δέκα χρόνια παραμένουν σε
ακινησία λόγω βλάβης η οποία κατά τον μέχρι
πρότινος πρόεδρό της θα μπορούσε
να αποκατασταθεί με 60.000 ευρώ και παράλληλα η εταιρεία παραμένει υπερχρεωμένη.
Η Αστυπάλαια στο μεταξύ μας ξεπέρασε και στον τομέα αυτόν .Το 2021
χαρακτηρίστηκε έξυπνο και βιώσιμο
νησί αειφόρου ανάπτυξης και
σύντομα θα καταστεί ενεργειακά αυτόνομη με την παραγωγή της ενέργειας
που χρειάζεται από ανανεώσιμες πηγές (ΑΠΕ).
Ακόμη η Αστυπάλαια το 2021 , εκμεταλλευόμενη νομοθετική ρύθμιση του 2020 προέβη σε συνεργασία με τους Δήμους
Κω και Νισύρου στην σύσταση του Διαδημοτικού Αναπτυξιακού Οργανισμού ΚΩΑΝ Α.Ε.
. Η Κάρπαθος αντί να προχωρήσει αμέσως είτε στην μετατροπή της ΑΙΟΛΙΚΗΣ Α.Ε. σε αναπτυξιακή εταιρεία
είτε στην σύσταση διαδημοτικού
Αναπτυξιακού Οργανισμού μαζί με τον Δήμο
Κάσου προσφεύγει στις επ’ αμοιβή Υπηρεσίες αναπτυξιακών οργανισμών άλλων Δήμων με χαρακτηριστικότερη την ανάθεση στην Αναπτυξιακή του Δήμου Φυλής της
αποπεράτωσης του κτιρίου του
Λαογραφικού Μουσείου Ολύμπου , που φαίνεται
να βαλτώνει για μια ακόμη φορά.
ΥΓ. Το παρόν είχε συνταχθεί
πριν ένα χρόνο αλλά δεν δημοσιεύθηκε τότε λόγω της προεκλογικής περιόδου. Στόχος μας δεν είναι να ο καταλογισμός ευθυνών αλλά να
η ανάδειξη καλών πρακτικών που
μπορουν να υιοθετηθούν από τους νυν
διοικούντες.
[i] Ο προϋπολογισμός του
Λιμανιού στο Γαρόνησο ενώ στην ΕΣΑΛ είχε παρουσιασθεί , σκόπιμας ότι ανερχόταν σε 7.600.000 ευρώ στην συνέχεια , όταν εγκρίθηκε η πρόταση υπερδιπλασιάστηκε
και έφτασε στα 16.000.000 ευρώ.
[ii] Η περιβαλλοντική μελέτη του
έργου της Σικίνου εκπονήθηκε το 2021 και
εγκρίθηκε από την ΕΣΑΛ στην ίδια ( 91/3-2-2-2022
ΑΔΑ:619Φ4653ΠΩ-7ΧΒ ) κατά την οποία εγκρίθηκε και η ΠΠΠΑ του
λιμανιού της Καρπάθου. Για την
Σίκινο χρειάστηκαν 8
μήνες για την έγκριση της
οριστικής μελέτης . Για την Κάρπαθο χρειάστηκαν
8 χρόνια για να εγκριθεί , με πολιτικές πιέσεις, η προβληματική προκαταρική.