Τετάρτη 16 Ιουνίου 2021

 

Η αλήθεια δεν αλλάζει

ΔΕΚΑΠΛΑΣΙΟ ΤΟ ΚΟΣΤΟ ΑΠΟΚΟΜΙΔΗΣ

των σκουπιδιών της Καρπάθου



O  χώρος  συγκέντρωσης των σκουπιδιών στην είσοδο της Ολύμπου  με τρείς μόνο πράσινους  κάδους.


Αγαπητέ κ. Δημελλά,

 Σχετικά με το δημοσίευμά σας με τον τίτλο «Τα σκουπίδια σε ιδιώτη και το επικοινωνιακό «φάουλ» του Δήμου Καρπάθου»  θα μου επιτρέψετε να  διαφωνήσω και με τον τίτλο  αλλά και με τα συμπεράσματα της έρευνά σας που τεκμαίρεται  πως απηχούν τς απόψεις του συντάκτη της «μελέτης».

  Η ανάθεση της αποκομιδής σε ιδιώτη με διπλασιασμό του κόστους για τους Δημότες   με διαδικασίες κατεπείγοντος χωρίς καμμιά διαβούλευση και χωρίς την έγκριση του Δημοτικού Συμβουλίου δεν είναι επικοινωνιακό Φάουλ . Είναι σοβαρό λάθος  ουσίας .

  Πράγματι η καθαριότητα  των κοινόχρηστων χώρων και η  σωστη οργάνωση της αποκομιδής απορριμμάτων  πρέπει να αποτελεί  προτεραιότητα   για τον δήμο.

 Αντί αυτού φτάσαμε  μέσα Ιουνίου για να  ανατεθεί η προμήθεια των κάδων  και να  επιχειρείται  χωρίς καμμιά προηγούμενη  διαβούλευση  η ανάθεση της αποκομιδής σε ιδιώτες εσπευσμένα και με όρους δυσμενείς για τον Δήμο και τους δημότες,  γεγονότα που δείχνουν  έλλειψη  σωστού προγραμματισμού και  σχεδιασμού.

  Ο υπογραμμένος έστειλε στα μέλη της Οικονομικής Επιτροπής δυο ενημερωτικά σημειώματα     και έθεσε   κάποια ερωτήματα   για να προβληματισθούν   και να μελετήσουν  πιο σοβαρά το θέμα πριν  εγκρίνουν την εισήγηση.

Μετα την έγκριση της  θεώρησα χρέος μου να δημοσιοποιήσω  τα στοιχεία  και τα ερωτήματα  που είχα θέσει υπόψη των μελών της Οικονομικής επιτροπής  για ενημέρωση  και ευαισθητοπίηση των δημοτών που θα κληθούν να πληρώσουν  ακριβά την  αποκομιδή των οικιακών απορριμμάτων .   Παρέθεσα συγκριτικά στοιχεία της «μελετης» που συνέταξε η υπηρεσία του Δήμου  και αντίστοιχα στοιχεία  συμβάσεων των Δήμων Ορχομενού και Μουζακίου  που αποδεικνύουν το εξόφθαλμα  υπερβολικό κόστος της μελετης και   το καταφανώς   εσφαλμένο συμπέρασμά της  ότι δήθεν « με την ανάθεση μέρους των υπηρεσιών καθαριότητας σε εξειδικευμένη ιδιωτική εταιρία, επιτυγχάνεται οικονομία κλίμακας  593.750,00 €», ενώ η αλήθεια όπως θα αναδειχθεί στην συνέχεια είναι ότι θα δημιουργήσει ισόποσο περίπου έλλειμα που θα κληθούν γρήγορα ή αργά να καλύψουν οι Δημότες .

   Από την πλευρά  σας για λόγους δεοντολογίας θα έπρεπε   να ερευνήσετε την βασιμότητα των  απαντήσεων  που σας δόθηκαν  και  να διευκρινίσετε πως τα σχόλιά  και συμπεράσματά σας στηρίζονται στις απόψεις της υπηρεσίας του Δήμου.  

 Θα ήταν  ίσως αρκετό  να    σημειώσω ότι η  απλή διαίρεση του συνολικού  κόστους αποκομιδής των οικιακών απορριμμάτων του κάθε δήμου με τον αριθμό των κατοίκων  του δείχνει πως  το κόστος αποκομιδής  της Καρπάθου , θα είναι δεκαπλάσιο  του δήμου Μουζακίου με τις 23 Κοινότητες και  τους 63 οικισμούς.

  Το υπερβολικό κόστος, που  προκύπτει και από το γεγονός ότι στο κόστος των υπηρεσιών προστίθενται εκτός του ΦΠΑ ,  «διοικητικά έξοδα του παρόχου 18% επί του συνολου των δαπανών» ,δεν μπορεί να δικαιολογηθεί με τα  επικαλούμενα έωλα  επιχειρήματα.  

 Αναφέρετε πως ο όγκος των παραγομένων σκουπιδιών της Καρπάθου, των 6.500 κατοίκων ,   όπως καταγράφηκε   το 2019 ήτα 11.000 τόνοι,  ενώ   του  Δήμου Μουζακίου των 15.000 κατοίκων 3.911.        Σημειώνουμε απλά πως τα ΑΣΑ του Μουζακίου είναι μετρημένα (ζυγισμένα) στον τόπο απόθεσης,   ενώ η γεφυροπλάστιγγα του ΧΥΤΑ  Καρπάθου δεν λειτουργεί εδώ και πολλά χρόνια.   Είναι  προφανές πως   το βάρος των  σκουπιδιών της Καρπάθου  που  αναφέρθηκε   είναι πλασματικό και δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.  Το ίδιο ισχύει    ως προς τον αριθμό των 40 δρομολογίων την εβδομάδα  το καλοκαίρι και 25 το χειμώνα για την αποκομιδή τους.    

 Ελπίζω να συμφωνείτε  πως  για λόγους διαφάνειας  είναι απαραίτητο να καθοριστεί εκ των προτέρων  και πριν τον διαγωνισμό το πρόγραμμα  των δρομολογίων αποκομιδής από κάθε οικισμό  για κάθε μήνα.

 Αναφέρετε πως   στον δήμο Ορχομενού  το μέσο μήκος ανά δρομολόγιο είναι 58 χλμ ενώ για τον Δήμο Καρπάθου έχουν προϋπολογισθεί 120 χλμ ανά δρομολόγιο.

Το σωστό είναι πως  για την Δημοτική Ενότητα Ορχομενού  (πέντε δρομολόγια ανα εβδομάδα) το συνολικό μήκους αποκομιδής  ανά ημέρα είναι 78 χιλ. και η μέση απόσταση για την μεταφορά στον ΧΥΤΑ Λιβαδειάς άλλα 30 χιλ.   και από  Δημοτική Ενότητα Ακραιφνίας (3 δρομολόγια ανά εβδομάδα)  το συνολικού μήκος αποκομιδής ανά ημέρα  είναι 25 χλμ. και η μέση απόσταση για την μεταφορά στον ΧΥΤΑ Λιβαδειάς  άλλα 46 χιλ.

   Για την  Κάρπαθο το μήκος του αποκομιδής του πιο μακρινού δρομολογίου που είναι το δρομολόγιο της ΔΕ  Ολύμπου είναι 115 χλμ. -(δυο φορές την εβδομάδα τον Χειμώνα και τρείς το Καλοκαίρι ) - ενώ το μήκος των δρομολογίων αποκομιδής από την  περιοχή της πρωτεύουσας και των εγγύς οικισμών , όπου παράγεται το 70 % των σκουπιδιών της  Καρπάθου δεν ξεπερνά τα 45 χλμ  και  κατά συνέπεια το μήκος των δρομολογίων της Καρπάθου είναι κατά μέσο όρο  σημαντικά μικρότερο των δρομολογίων του Ορχομενού και όχι μεγαλύτερο όπως εμφανιζεται.

   Όσον αφορά το κόστος των καυσίμων και τα έξοδα συντήρησης στην σύμβαση του δήμου  Μουζακίου  υπολογίζονται με  βάση συντελεστων σε συναρτιση με  το μήκος των προκαθορισμένων και μετρημένων δρομολόγιων ενώ στην «μελέτη» της Καρπάθου ο υπολογισμός  φαίνεται  πως έγινε κατ’ εκτίμηση  

Για   να δικαιολογηθεί το υπερβολικό  κόστος συντήρησης  που θα πληρώνει ο Δήμος  στον εργολάβο  αναφέρετε πως τα 2 από τα 6 απορριμματοφόρα του Δήμου είναι 10ετιας 1997&1998, ενώ το κόστος συντήρησης  αφορά το ποσό που θα πληρώνει ο Δήμος  στον ανάδοχο   ως έξοδα συντήρησης  του εξοπλισμού  του  πέραν της απόσβεσης κόστους αγοράς του .

Αναφέρετε  πως ο προϋπολογισμός των εξόδων προσωπικού  που θα πληρώνεται στον ανάδοχο  δεν είναι 321,243 €  και ότι το ποσό αυτό αφορά την δαπάνη που έχει ο Δήμος Καρπάθου σε εποχιακό προσωπικό.

 Αν διαβάζατε όμως  την «μελέτη» που ενέκρινε η Οικονομική Επιτροπή θα  διαπιστώνατε πως το  το ποσό αυτό  των 321.242,88€  αφορά το μισθολογικό  κόστος για το προσωπικό του αναδόχου  (  16 άτομα την χαμηλή περίοδο , 19 την μεσαία  και  25 την  υψηλή  και ένας επόπτης .   Να σημειωθεί  όμως πως ο Δήμος θα πληρώνει πρόσθετα 18% επι του ποσού αυτού ως έξοδα παρόχου και 24% ΦΠΑ με συνέπεια το μισθολογικό κόστος με το οποίο θα επιβαρύνεται τελικά ο Δήμος  για την αποκομιδή   να ανέλθει συνολικά σε 470.042,58€ ετησίως .

 Σύμφωνα με την ίδια μελέτη το σημερινό μισθολογικό κόστος ΟΛΟΥ του προσωπικού της Υπηρεσίας καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού ανέρχεται  σε 499.800 ,  (316.800,00  για τους μόνιμους , 168.000 -  για τους με σύμβαση Ορισμένου χρόνου και 15.000 για  υπερωρίες και αργίες ) .  Δεδομένου λοιπόν ότι και μετα  την  ανάθεση ο Δήμος θα εξακολουθήσει να πληρώνει τις  499.800 ευρώ  για το δικό του προσωπικό και  στον πάροχο  για την αποκομιδή  των ΑΣΑ  470.042€   ως έξοδα  προσωπικού ,  θα πληρώνει  συνολικά 969.800  το χρόνο  (αύξηση 57%)  σε σχέση με σήμερα . Παρά ταύτα σύμφωνα με την μελέτη που ενέκρινε η Ο.Ε. θα  έχει οικονομία κλίμακας  593.750€!!!.  

   Αναφέρετε πως τα έσοδα της καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού στον Δήμο Καρπάθου ανέρχονται περίπου σε 1.350.000€ τα οποία   από φέτος θα είναι αυξημένα αφού άλλαξαν οι αντικειμενικές αξίες.

 Η αλήθεια είναι πως σύμφωνα με τα στοιχεία του προϋπολογισμό του Δήμου , αλλά και την έκθεση της υπηρεσίας που είναι ενσωματωμένη στη  με αριθμ 3/21 απόφαση του ΔΣ ,   τα εισπραχθέντα το 2020  τέλη καθαριότητας και φωτισμού ανήλθαν   συνολικά σε  891.511 € , στα οποία περιλαμβάνονται και 148.883,01€   παρελθόντων ετών.  Εναι ακόμη λάθος το αναφερόμενο πως δημοτικά τέλη  θα αυξηθούν λόγω αύξησης των αντικειμενικών αξιών . Τα δημοτικά τελη υπολογίζονται  με βάση την επιφάνεια των ηλεκτροδοτημένων κτιρίων με συντελεστές που καθορίζει κάθε χρόνο το Δημοτικό Συμβούλιο με υποχρέωση να  κρατά ισοσκελισμένα έσοδα- έξοδα.

  Όντως πριν λίγες μέρες ανατέθηκε με απευθείας ανάθεση η προμήθεια 100 νέων πράσινων κάδων για την αντικατάσταση των παλαιών. Περιμέναμε να ρωτήσετε γιατί έπρεπε να φτάσουμε στις 11 Ιουνίου για να γίνει  η παραγγελία  και γιατί δεν γινόταν  έστω δυό μήνες νωρίτερα.

   Λέτε πως οι  βλάβες στα απορριμματοφόρα του Δήμου Καρπάθου οφείλονται    στους χωματόδρομους.  Αν και δεν συμφωνούμε με την αιτιολογία θα έπρεπε να ρωτήσετε   γιατί δεν προβλέφθηκε η ασφαλτόστρωσή τους τον περασμένο χρόνο αφού ο Δήμος  είχε σημαντικά αδιάθετα υπόλοιπα .

 Λέτε πως η  μελέτη προβλέπει πλύσιμο των κάδων σε καδοπλυντηριο ενώ στις συμβάσεις Μουζακίου και Ορχομενού δεν υπάρχει.  Είναι αλήθεια  αλλά αυτό δεν δικαιολογεί  την τόσο μεγάλη  αύξηση  του  τιμήματος   δεδομένου ότι το κόστος πλυσίματος κάδων  με ανάθεση σε  ιδιώτες ανέρχεται σε   πέντε (5)  ευρώ ανά κάδο .

  Αναφέρετε  τέλος πως ο νόμος προβλέπει ότι ο παροχος πρέπει να έχει εμπειρία  από 1 -20 χρόνια και η υπηρεσία έβαλε 10 χρόνια .  Καλό  θα ήταν είναι να μας  πουν  ποιος είναι αυτός ο νόμος   γιατί όσο και αν ψάξαμε δεν  βρήκαμε τέτοιο διάταξη. Αντίθετα  σύμφωνα με την νομολογία των δικαστηρίων επιβάλλεται οι όροι των διακηρύξεων να είναι διατυπωμένοι έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η ευρύτερη δυνατή συμμετοχή, ο ελεύθερος ανταγωνισμός και η ισότητα μεταξύ των διαγωνιζομένων.

  Ελπίζω να συμφωνείτε πως  για  τόσο σοβαρά θέματα θα πρέπει να προηγείται διαβούλευση και συζήτηση στο ΔΣ.

Η  ανάθεση της αποκομιδής των απορριμμάτων με αμφιλεγόμενους όρους και τόσο υψηλό κόστος και μάλιστα με πολυετή σύμβαση  δεν μπορεί να γίνεται εσπευσμένα με κατεπείγουσες  διαδικασίες.

 

 Υποναυαρχος ΛΣ (εα) Νικ. Κανάκης

Πέμπτη 10 Ιουνίου 2021

 



Φωτογραφική(;) η μελέτη αποκομιδής των σκουπιδιών.

Εγκρίθηκε από την Οικονομική Επιτροπή  με πολλά ερωτηματικά.  

 Από την Οικονομική Επιτροπή του Δήμου εγκρίθηκε ομόφωνα  η εισήγηση  για Έγκριση Σύναψης Πολυετούς Σύμβασης  με ιδιώτη  για την  Συλλογή και μεταφορά των Αστικών Στερεών Αποβλήτων (ΑΣΑ)  του Δήμου με κόστος ανάθεσης    768.800 ευρώ /έτος.  Από την συνεδρίαση αποχώρησαν πριν την έναρξη της συνεδρίασης  τα  δυο μέλη που εκπροσωπούν τις παρατάξεις της μειοψηφίας,  επειδή ο  Δήμαρχος αρνήθηκε  πρότασή τους  να  συζητηθεί το σοβαρό κατά την άποψή τους θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο .   Θεωρούμε πως έκαναν λάθος. Έπρεπε να  συμμετάσχουν στην συνεδρίαση και να ζητήσουν να καταχωρηθούν στην απόφαση οι  απόψεις τους  για το θέμα.

 Να αναδείξουν ότι κόστος ανάθεσης είναι  εξόφθαλμα υψηλό   από το  σημερινό και  πολλαπλάσιο από το  κόστος αποκομιδής άλλων μικρομεσαίων Δήμων . Να επισημάνουν ότι  το ετήσιο κόστος αποκομιδής ανά κάτοικο θα υπερβαίνει τα  115 ευρώ  στην Κάρπαθο,  όταν στον Δήμο Ορχομενού είναι  10.5 ευρώ και στον Δήμο Μουζακίου   με τις 27 τοπικές κοινότητες και 63 οικισμούς 13 ευρώ.

    Να  καταθέσουν την σύμβαση αποκομιδής   των ΑΔΑ και ανακυκλώσιμων του Δήμου Ορχομενού από ιδιώτη   που προβλέπει αποκομιδή  με 117.876 €   πέντε  φορές την εβδομάδα από την ΔΕ Ορχομενού και τρείς από  Δ. Ε.Ακραιφνίας  και  με υποχρέωση του ανάδοχου να  συλλέγει τις σακούλες των απορριμμάτων από το έδαφος, να καθαρίζει, τις πλατείες και τους κοινόχρηστους χώρους περιμετρικά των κάδων, να αδειάζει το περιεχόμενο των κοινόχρηστων καλαθιών σε σακούλες και να τις απορρίπτει στους κάδους απορριμμάτων ή στο απορριμματοφόρο όχημα.

 Να ζητήσουν από τον εισηγητή να εξηγήσει πως όταν  μόνη η αποκομιδή   των ΑΣΑ από «Εξειδικευμένη Ιδιωτική εταιρεία»    κοστολογείται 768.800   πως θα επιτευχθεί οικονομία 593.750,00 € το χρόνο, όπως προβλέπει η «μελέτη» που ενέκρινε η Ο.Ε.   όταν προεσεκτική ανάλυση των δεδομένων οδηγεί   αβίαστα στο  συμπέρασμα ότι το σημερινό κόστος   μαθηματικά διπλασιάζεται

Βέβαια προβάλλεται το επιχείρημα ότι  με την ανάληψη του έργου από ιδιώτη θα έχουμε καλύτερες υπηρεσίες αποκομιδής.  Να ξεκαθαρίσουμε ότι δεν έχουμε αντίρρηση ως προς ανάθεση κάποιων εργασιών σε ιδιώτη .  Αλλά περιμέναμε από τον Δήμαρχο και τους «συμβούλους του», όπως έχουν ηθική και νομική υποχρέωση,  να μελετήσουν  το θέμα και να εισηγηθούν αποτελεσματικές λύσεις   με αξιοποίηση  υπάρχοντος εξοπλισμού  και του προσωπικού του Δήμου για να βελτιωθεί η αποκομιδή   και όχι  να καταφύγουν σε  λύσεις που διπλασιάζουν το κόστος και  θα επιβαρύνουν τους  δημότες .   Να προμηθευτούν περισσότερους  πράσινους κάδους  για την εναπόθεση των  σκουπιδιών  για να μη ξεχειλίζουν οι υπάρχοντες , όπως φαίνεται στην φωτογραφία και να μη χρησιμοποιούνται για σκουπίδια οι μπλε  κάδοι που είναι για τα ανακυκλώσιμα.  Να τρέξουν την διαδικασία για την αντικατάσταση των παλιών απορριμματοφόρων, να προσλάβουν το καλοκαίρι εποχιακό προσωπικό για την  καλύτερη οργάνωση των Υπηρεσιών καθαριότητας και αποκομιδής .  



Εικόνα  : Ο χώρος απόθεσης των απορριμμάτων στην είσοδο της Ολύμπου.

    Σε κάθε περίπτωση περιμέναμε από τον δήμαρχο και τα μέλη της ΟΕ, πριν  προχωρήσουν στην έγκριση της εισήγησης να αναζητήσουν  απαντήσεις στα παρακάτω  εύλογα ερωτήματα που είχαν τεθεί:

·          Γιατί  δεν ανατίθεται το έργο της αποκομιδής με  χρήση των απορριμματοφόρων του Δήμου ,  πρακτική που εφαρμόζουν άλλοι Δήμοι  επιτυγχάνοντας χαμηλότερο κόστος; [i]

·          Γιατί θα πρέπει να πληρώνει ο Δήμος ετησίως 85.560€  για την απόσβεση του εξοπλισμού   του ανάδοχου ακόμη και του εφεδρικού  και ο εξοπλισμός του Δήμου να σκουριάζει ακινητοποιημένος [ii].

·         Γιατί δεν προμηθεύεται  ο δήμος  το καδοπλυντήριο και να χρησιμοποιήσει  τουλάχιστο  για το πλύσιμο  των κάδων  το προσωπικό του,   το οποίο  με την ανάθεση της αποκομιδής στον ιδιώτη  θα περισσεύει;

·         Γιατί δεν καθορίζονται εκ των προτέρων κατά μήνα  οι ημέρες αποκομιδής ,  από κάθε οικισμό ανάλογα με τον όγκο των ΑΣΑ,  ώστε  να μη υπάρχουν περιθώρια αμφισβήτησης  ή και συναλλαγής  κατά το στάδιο την υλοποίηση της σύμβασης.

·          Με ποια κριτήρια   υπολογίσθηκε το κόστος του προσωπικού του αναδόχου σε 321.243   κατ’ έτος,   το κόστος Καυσίμων σε 64.000 € ,  οι αποσβέσεις εξοπλισμού 69.000€,  το κόστος επισκευών  & σερβις 63.700,  Έξοδα αναδόχου    94.576  που μαζί με τον ΦΠΑ φτάνουν τις 768.800   κατ’ έτος, όταν το  σημερινό ετήσιο κόστος της υπηρεσίας καθαριότητας ανέρχεται σε 673.800 ευρώ,  δαπάνη πού εκτός  της αποκομιδής των ΑΣΑ περιλαμβάνει τον καθαρισμό οδών , πλατιών και κοινόχρηστων χώρων, την αποκομιδή των προς ανακύκλωση υλικών και ογκωδών αντικειμένων  κά.

·            Γιατί δεν  έλαβαν υπόψη τους  τα συγκριτικά στοιχεία της σύμβασης  αποκομιδής των ΑΣΑ του Δήμου Μουζακίου   των 15.000  κατοίκων  που γίνεται  με δυο απορριμματοφόρα   τα οποία εκτελούν 957 δρομολόγια μέσης διαδρομής 56 χλμ ,  με κόστος 194.500€ το χρόνο , (  Ετήσιο κόστος οδηγών και εργατών 105.869 , Έξοδα καυσίμων 44.147 €,  έξοδα συντήρησης 17.537,  ,  έξοδα διοίκησης  13.404  και απρόβλεπτα 13.540 )

 Επιπρόσθετα ερωτηματικά προκαλούν οι όροι που τίθενται  επί ποινή αποκλεισμού για την συμμετοχή στο διαγωνισμό, που μειώνουν τον ανταγωνισμό και   θα μπορούσαν να   χαρακτηρισθούν  ως φωτογραφικοί ,  όπως  είναι  η  πλήρης κατοχή  και κυριότητα απορριμματοφόρων και καδοπλυντηρίου καθώς και των εφεδρικών,  συγκεκριμένων χαρακτηριστικών *, η προϋπόθεση  κατοχής αδείας   αποκομιδής ΑΣΑ για την Π.Ν.Αιγαίου   και  η προϋπόθεση να έχουν εκτελέσει τουλάχιστον δέκα (10) συμβάσεις με άλλους ΟΤΑ  για αποκομιδή απορριμμάτων καθώς επίσης και δέκα (10) τουλάχιστον συμβάσεις πλύσης κάδων απορριμμάτων με ΟΤΑ, όροι που αποκλείουν  επιχειρηματίες της Καρπάθου να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό.

  Να σημειωθεί πως ο Δήμος είχε προκηρύξει διαγωνισμό στις 20/11/2020 ( ΑΔΑ:6Σ2ΤΩΕΟ-27Τ) για την προμήθεια δυο  μικρών απορριμματοφόρων με συμπιεστή  με σκοπό « να καλύψει τις απαιτήσεις του Δήμου Καρπάθου με δύο (2) μικρά απορριμματοφόρα οχήματα χωρητικότητας μεγαλύτερης των 5m3 έκαστο, μικρών διαστάσεων έτσι ώστε να μπορούν να κινηθούν με άνεση σε στενά σημεία».    Τωρα θετει ως όρο  συμμετοχής στον διαγωνισμό οι  ενδιαφερόμενοι να έχου τεσσερα μεγαλα απορριματοφόρα 16 m3.  Καλό θα είνα να εξηγήσουν τι συνέβη και άλλαξαν οι απαιτήσεις.

    Ερωτηματικά  ακόμη προκαλεί ο όρος  για  την ανάγκη κυριότητας εφεδρικών απορριμματοφόρων για τα οποία μάλιστα ο Δήμος θα πληρώνει  κόστος απόσβεσης 12.5% επι της αξίας τους.

Τέλος  θα πρέπει να απαντηθεί το ερώτημα για ποιο λόγο προκρίνεται  η σύναψη σύμβασης  τετραετούς διάρκειας,  που ξεπερνά  την θητεία του παρόντος Δημοτικού Συμβουλίου , ενώ θα μπορούσε να είναι  διάρκειας  ενός έτους με δικαίωμα  του Δήμου να  την επεκτείνει  με απόφαση του ΔΣ,  μετα από συνεκτίμηση των αποτελεσμάτων του πρώτου χρόνου.  

Απόψή μας είναι για  τόσο σοβαρά θέματα ανεξάρτητα από τι προβλέπει ο Νόμος θα πρέπει να προηγείται διαβούλευση και συζήτηση στο ΔΣ.    Ο νόμος  προβλέπει πως « Η οικονομική επιτροπή, μπορεί κατά την κρίση της, να αποφασίζει για τη σύναψη και ανάθεση δημόσιας σύμβασης  ….. εφόσον οι σχετικές πιστώσεις είναι εγγεγραμμένες στον προϋπολογισμό».   Θέτει δηλαδή σαν προϋπόθεση την εγγραφή σχετικής πίστωσης στον Προϋπολογισμό που εγκρίνεται από το ΔΣ.  Καλό θα είναι να διερωτηθούν οι διοικούντες τον Δήμο τι θα συμβεί αν  το Δημοτικό Συμβούλιο που είναι αρμόδιο για την έγκριση  του προϋπολογισμού  δεν  συμφωνήσει να αυξήσει  την πίστωση από 310.000 που είναι σήμερα στις  768.800€ για τα επόμενα χρόνια.  

Η δικαιολογία  του Δημάρχου ότι   προχωρά σε μακροχρόνια σύμβαση , που θα δεσμεύει  τον Δήμο  και  μετα την λήξη της  θητείας του, για να  μη αντιμετωπίσει πρόβλημα αποκομιδής ο Δήμαρχος που θα εκλεγεί το 2023 δεν είναι πειστική.

  


[i] Την πρακτική αυτή χρησιμοποίησε   πριν 15 χρόνια η Κοινότητα Ολύμπου  η οποία ανέθεσε  σε ιδιώτη την αποκομιδή   των ΑΣΑ της ΔΕ Ολύμπου με σύμβαση έργου  με την χρήση του απορριμματοφόρου της Κοινότητας με ικανοποιητικά αποτελέσματα και  κόστος μόλις 4.800€  τον χρόνο.

[

Τετάρτη 2 Ιουνίου 2021

ΔΕΝ ΕΓΚΡΙθΗΚΕ Ο ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ ΣΤΟ ΓΑΡΟΝΗΣΟ

 

ΔΕΝ ΕΓΚΡΙΘΗΚΕ ΚΑΙ ΠΑΛΙ Ο ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ  ΤΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ

 Σύμφωνα με σχετική  ανακοίνωση υπό την προεδρία του Γενικού Γραμματέα Λιμένων Ευάγγελου Κυριαζόπουλου,  που πρόσφατα είχα επισκεφθει την Κάρπαθο, ολοκληρώθηκε η 87η/02-06-2021 Συνεδρίαση της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ), κατά την οποία συζητήθηκαν τα κάτωθι θέματα:

1.      ΣΗΤΕΙΑ : Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.) Λιμένα Σητείας και Συμπληρωματικά Στοιχεία.

2.      ΖΑΚΥΝΘΟΣ : Γενικό Προγραμματικό Σχέδιο (Master Plan) και Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.) Λιμένα Ζακύνθου.

3.      ΛΕΙΨΟΙ : Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.) : Επέκταση Λιμένα Λειψών – Κατασκευή Αποβάθρας Ο/Γ σκαφών στη θέση Καβί Λιμένα Λειψών.

4.      ΗΡΑΚΛΕΙΑ, ΝΑΞΟΣ : Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων «Εκπόνηση μελετών για τη νομιμοποίηση των υφιστάμενων λιμενικών έργων και την αποκατάσταση ζημιών λιμένα Ηρακλειάς» Ν. Νάξου.

5.      CORAL A.E. : Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων …..

6.      ΚΑΜΑΡΙΩΤΙΣΣΑ, ΣΑΜΟΘΡΑΚΗ : Μελέτη Πλαισίου Έργων Ανάπτυξης Λιμένα (ΠΕΑΛ), Λιμένα Καμαριώτισσας Σαμοθράκης και Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ)

7.      ΣΚΟΠΕΛΟΣ : Πλαίσιο Έργων Ανάπτυξης Λιμένα (ΠΕΑΛ) Σκοπέλου και Προκαταρκτικός Σχεδιασμός Περιβαλλοντικών Απαιτήσεων.  Λ.

8.      ΠΗΓΑΔΙΑ, ΚΑΡΠΑΘΟΣ : Προκαταρκτικός Προσδιορισμός Περιβαλλοντικών Απαιτήσεων (Π.Π.Π.Α. 2η Αναθεώρηση) του έργου: «Τεχνικές Μελέτες Επέκτασης Λιμένος Πηγαδίων Καρπάθου».

9.      ΟΘΩΝΟΙ : Τροποποίηση Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων «Λιμένας στη θέση Αυλάκια Δ.Ε. Οθωνών Δ. Κεντρικής Κέρκυρας & Διαποντίων Νήσων».

10. ΓΛΩΣΣΑ, ΣΚΟΠΕΛΟΣ : Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου «Χωροθέτηση έργων και χρήσεων Λιμένα Λουτρακίου Γλώσσης Δήμου Σκοπέλου».

Όλα τα θέματα έτυχαν έγκρισης και θετικής γνωμοδότησης της Επιτροπής υπό όρους και προϋποθέσεις, πλην του θέματος της Καρπάθου το οποίο θα επανεξεταστεί σε επόμενη Συνεδρίαση της Επιτροπής.

Υπενθυμίζεται ότι είναι η τρίτη φορά  που έρχεται στην ΕΣΑΛ το θέμα  του προκαταρτικού σχεδιασμού ΠΑ της μελετης επέκτασης του λιμένα Καρπάθου,  στο Γαρόνησο χωρίς να εγκριθεί .  (26/1/2016 και 31/5/2018).

Στην χθεσινή συνεδρίαση έλαβε μέρος με τηλεδιάσκεψη και  ο Δήμαρχος Καρπάθου  χωρίς  να πετύχει, την έγκρισή  καμιάς από τις δυό λύσεις που περιλάμβανε η έκθεση του μελετητή.  

Εμείς τον είχαμε ενημερώσει προ έτους  με την επιστολή που παραθέτουμε ότι η πρόταση του μελετητή δεν θα εγκρινόταν και του προτείναμε  λύση αλλά μας αγνόησε .

Ελπίζουμε μετά την  μη έγκριση και πάλι της λύσης του Γαρόνησου να  φέρει άμεσα το θέμα στο Δημοτικό  Συμβουλιο και να υιοθετήσουν την πρόταση της ΤΥ του Λ.Ταμείου. Μέχρι τώρα  χάθηκαν δεκαπέντε χρόνια μελετώντας λύσεις στο Γαρόνησο.  Δεν συγχωρείται χάσιμο και άλλου πολύτιμου χρόνου.

----------------------------------------------------

                                      Γλυφάδα 5/4/2020

    Θέμα: Μελέτη επέκτασης  λιμένα Καρπάθου

Αγαπητέ Δήμαρχε,

 Πρίν  από πέντε μήνες μου  είπες  στο τηλέφωνο ότι  κάποιοι σου έχουν προτείνει μια άλλη λύση για λιμανι στο Γαρόνησο στην οποία και σύ φαίνεται να προσχωρείς.

Άκουσα μάλιστα ότι σκοπεύετε να αναθέσετε στο «Δίκτυο Βιώσιμης Πόλης» να μελετήσει άλλη λύση  με επίκεντρο πάντοτε το Γαρόνησο.

Στο Γαρόνησο μέχρι τώρα έχουν εξετασθε (  δώδεκα (12) διαφορετικές λύσεις  από τρείς μελετητές που εκ των πραγμάτων αποδείχθηκε πως όλες παρουσιάζουν προβλήματα.

Το βασικό  πρόβλημα  είναι το Δεσποτικό  εξ αιτίας του οποίου μειώνεται ο χώρος ελιγμών  των πλοίων.  Παράλληλα  δεν λύνεται το πρόβλημα της κυκλοφοριακής συμφόρησης της πόλης και όποια λύση και αν επιλεγεί και ότι έργο και να γίνει δεν μπορεί να επεκταθεί στο μέλλον ,αν οι ανάγκες το επιβάλουν.

Σου είχα ζητήσει να συναντηθούμε να σου εξηγήσω  από κοντά   το θέμα αλλά  τον  περασμένο  Δεκέμβριο που βρισκόσουν αρκετές μέρες στην Αθήνα, προφανώς λόγω άλλων  πιο σημαντικών υποχρεώσεων σου δεν μπορέσαμε να συναντηθούμε για να σου αναλύσω από κοντά για ποιους λόγους δεν μπορεί να γίνει σωστό έργο με προοπτική στο Γαρόνησο .

Στην συγκέντρωση που έγινε με την παρουσία του Μάνου του Κόνσολα άκουσα τον πρώην Δήμαρχο να ζητά την παρέμβαση του προς τον Υπουργό Ναυτιλίας για να  προχωρήσει το θέμα στην ΕΣΑΛ .  Προφανώς  προσπαθεί να δικαιώσει την εμμονή του στο Γαρόνησο  εξ αιτίας της οποίας χάθηκαν άσκοπα πέντε χρόνια.

Τώρα όμως την ευθύνη την έχετε εσείς  . Ελπίζω να  μη έχετε αλλάξει την θέση σας και να  έχετε ενημερώσει τον Υπουργό πως δεν συμφωνείτε για την καθαίρεση του κυματοθραύστη .

 Σε κάθε  περίπτωση θα πρέπει  να ξεκαθαρίσετε τι θα υποστηρίξετε στην ΕΣΑΛ στην οποία θα κληθείς να παραστείς. Θα πρέπει  να αποφασίσετε τι λιμάνι θέλετε. Αν θέλετε  λιμάνι τοπικής σημασίας  που  θα χωρά στο εσωτερικό του  8 μικρά πλοία μήκους 30 μ, όπως είναι η πρόταση που εκκρεμεί στην ΕΣΑΛ  ή  οποιαδήποτε άλλη προβληματική λύση στο Γαρόνησο  ή αν πρέπει να στηρίξετε την λύση της Τεχνικής Υπηρεσίας του ΛΤ σύμφωνα με την οποία με τα ίδια  χρήματα  είναι δυνατόν να κατασκευασθούν λιμενικές εγκαταστάσεις διπλάσιας δυναμικότητας  με δυνατότητα μάλιστα παραπέρα επέκτασης  τους.

Πριν τέσσερες μήνες σας έστειλα ένα αναλυτικό υπόμνημα ποια είναι τα μειονεκτήματα της λύσης   που εκκρεμεί στην ΕΣΑΛ και ποια τα πλεονεκτήματα της λύσης της ΤΥ του λιμενικού ταμείου  και  πρότεινα να φέρετε το θέμα στο ΔΣ για να πάρουν θέση στο πρόβλημα οι Δημοτικοί Σύμβουλοι.

Παρα την προσπάθεια βελτίωσης της  τελευταίας πρότασης του κ. Γιαμιν   με περιορισμό του  τμήματος του κυματοθραύστη που θα καθαιρεθεί το πιθανότερο είναι να μη εγκριθεί και πάλι από την ΕΣΑΛ .  

Αν λοιπόν θέλετε να αποφύγετε παραπέρα καθυστέρηση θα πρέπει να υποβληθεί από τον Δήμο ή το Λιμενικό Ταμείο εναλλακτική πρόταση που θα βασίζεται στην λύση που προτείνει η ΤΥ του ΛΤ με μια μικρή τροποποίησή , όσον αφορά το κρηπίδωμα που προτείνει  για το Γαρόνησο , όπως φαίνεται στο σχεδιάγραμμα, ώστε να καλύπτει και τους όρους της αρχικής προκήρυξης της μελετης της Περιφέρειας, που βασικά  πρόβλεπε την κατασκευή ενός  κρηπιδώματος μήκους 60μ στα –9μ , όπου να μπορούν να πρυμνοδετούν τα πλοία της γραμμής και ένα κρηπίδωμα  90 μ. στα – 6μ για να μπορεί να πλαγιοδετεί ένα μότορσιπ. 

 

                                Σχεδιαγραμμα προτασης ΤΥ του ΛΤ για τα έργα στο λιμανι



1Προσομοίωση Πρότασης  Λ. Ταμείου

Πιο συγκεκριμένα:

Α. Στο Γαρόνησο να μελετηθεί   ένα κρηπίδωμα πρυμνοδέτησης  Ε/Γ Ο/Γ  (Α-Β) στα –9μ, μήκους  60 μ. και σε απόσταση και σε απόσταση  80 μ από την νοητή προέκταση  της εξωτερικής πλευράς του ακρομωλίου  καθώς και απορροφητικό κρηπιδώμα (Β-Γ ) μέχρι τον παραλιακό δρόμο για την  εξυπηρέτηση των ημερόπλοιων .

Η μελέτη των έργων αυτών θα  μπορεί να ολοκληρωθεί στα πλαίσια της  ισχύουσας σύμβασης του κ.Γιαμιν με την Περιφέρεια , είναι πλήρως συμβατή με την προκήρυξη και καλύπτει τον σχετικό όρο της απόφασης της ΕΣΑΛ του 2016 , αφού επιτρέπουν  και την επέκταση του σημερινού ακρομολίου κατά 170μ προς ΔΒΔ και 40 προς ΑΝΑ , ώστε να κατασκευασθεί μέτωπο 240 μ  για την πλαγιοδέτηση κρουαζιερόπλοιων   200μ.

 Β.    Να αναμορφωθεί η τεχνική έκθεση του ΠΠΠΑ   με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις  από την  κατασκευή στην βόρεια ακτή  του όρμου των Πηγαδίων (Βρόντη)  του βοηθητικού κρηπιδώματος  μήκους 200- 300 μ    και τη προέκταση του ακρομωλίου σύμφωνα με την πρόταση της ΤΥ του Λ.Ταμείου (Δ,Ε,Ζ,Η και Δ,Θ), ώστε να αδειοδοτηθουν ταυτόχρονα  από την ΕΣΑΛ  και  τα τρία αυτά υποέργα και να περιληφθούν οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις από αυτά στην ΜΠΕ που θα συνταχθεί τον κ.Γιαμιν  στα πλαίσια   της σύμβασης και οι κατασκευαστικές μελέτες  του κρηπιδώματος στο Βρόντη και της επέκτασης  του ακρομωλιου να ολοκληρωθούν ξεχωριστά  μεταγενέστερα σε συνεργασία με το Λ.Ταμείο.

Με την λύση αυτή η οποία  ελπίζω πως μπορεί να  υιοθετηθεί ομόφωνα από το Δ.Σ και να  εγκριθεί από την ΕΣΑΛ, αποφεύγεται  η καθαίρεση του σημερινού κυματοθραύστη   καθώς και  η διενέργεια βυθοκορήσεων. Έτσι παρακάμπτεσαι και τυχόν εμπλοκή με την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων και  θα μπορούν να ολοκληρωθούν χωρίς άλλη καθυστέρηση  τόσο η εκπόνηση της ΜΠΕ  όσο και οι κατασκευαστικές μελέτες των έργων στο Γαρόνησο

Στην διάθεσή σου για τυχόν διευκρινήσεις.

Με εκτίμηση

Ν. Κανάκης

ΥΓ

Η χθεσινή κακοκαιρία και οι καταστροφές στην παραλιακή   κατέδειξαν για μια ακόμη φορά την αναγκη για πλήρη προστασία της λιμενολεκάνης από τον Λεβαντη.  Είναι ανάγκη να επισπευσετε τις ενέργειές σας για  να μη βλέπουμε καταστάσεις σαν αυτή που δείχνει η  χθεσινή φωτογραφία