Σάββατο 18 Μαΐου 2019

ΟΛΥΜΠΟΣ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ



ΟΛΥΜΠΟΣ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ
Η  Όλυμπος αποτελεί κατά γενική ομολογία  προορισμό όλων των επισκεπτών της Καρπάθου. Με αυτό το δεδομένο θα έπρεπε ο Δήμος Καρπάθου να φρόντιζε κατά προτεραιότητα την βελτίωση των υποδομών  και της  γενικής εικόνας της τουριστικής προθήκης του νησιού.
Δυστυχώς η εμπειρία  των εννέα χρόνων  από την συνένωση της Κοινότητας Ολύμπου με τον Δήμο  είναι αρνητική  με αποτέλεσμα η πλειοψηφία των κατοίκων να θεωρεί τον «Καλλικράτη» υπευθυνο για την παρατηρούμενη εγκατάλειψη της  και να ζητούν  επανίδρυση   ανεξάρτητης κοινότητας .   
Η ενοχοποίηση του νόμου αποτελεί  εύκολο άλλοθι για τους τοπικούς μας εκπροσώπους αλλά και για  τους εκλογείς  που τους εκλέγουν.
 Η αλήθεια  όμως είναι πως δεν  φταίει  ο νόμος όταν δεν εφαρμόζονται   σωστά ή και καθόλου ,  όταν τα προβλήματα δεν προβάλλονται  ή δεν   αντιμετωπίζονται  μεθοδικά  από τους εκλεγμένους εκπροσώπους μας  αλλά και από του ίδιους τους δημότες.  
 Δεν ευθύνεται ο Καλλικράτης όταν ο Δήμος με πλεόνασμα εκατομμυρίων  δεν μπορεί  επι οκτώ χρόνια να ασφαλτοστρώσει ένα δημοτικό δρόμο που κοστίζει λιγότερο από 200.000 ευρώ ή να κτίσει ένα τοίχο  που κοστίζει μόλις  4.800 ευρώ  στο δρόμο που οδηγεί στο ιατρείο, στην είσοδο του χωριού, παρόλο που εντασσόταν κάθε χρόνο στο τεχνικό πρόγραμμα και στον προϋπολογισμό του Δήμου. Δεν ευθύνεται ο νόμος όταν διατίθενται κάθε χρόνο 25.000  ευρώ στον Πολιτισμικό Οργανισμό Ολύμπου, που διοικείται από Ολυμπίτες,  και   για τρία χρόνια δεν αντικαθίσταται η κατεστραμμένη κεντρική πόρτα του Κοινοτικού Μεγάρου που κοστίζει 2.200 ευρώ. Αλλού λοιπόν πρέπει να αναζητηθούν οι αιτίες.
Όταν  προ 10ετίας βρισκόταν σε διαβούλευση τοσχεδιο του νομου  «Καλλικράτης» είχαμε διατυπώσει την άποψη ότι προτιμότερο θα ήταν αντί να ζητούμε την εξαίρεση της Ολύμπου από τον νόμο, που την θεωρούσαμε και αποδείχθηκε ανέφικτη,  να επιδιώξουμε την με τον νόμο  υποχρεωτική κατανομή στις δημοτικές ενότητες ορισμένου  ποσοστού της ΣΑΤΑ  για εκτέλεση έργων μικρής κλίμακας. Για την στήριξη ενός τέτοιου αιτήματος θα είχαμε συμμάχους όλους τους   καταργούμενους  μικρούς δήμους και κοινότητες που και εκείνοι θα ευνοούντο από μια τέτοια γενική ρύθμιση  και η κυβέρνηση δεν θα είχε λόγο να την αρνηθεί.
 Η πρότασή δεν υιοθετήθηκε τότε από τους τοπικούς φορείς της Ολύμπου με το επιχείρημα ότι θα αποδυναμωνότανε το αίτημα  για διατήρηση της Ολύμπου ως ανεξάρτητης Κοινότητας .  

Πριν από ένα χρόνο με τις τροποποιήσεις  που θεσπίσθηκαν με τον «Κλεισθένη»  προβλέπεται ότι  η κατανομή της ΣΑΤΑ στις τοπικές κοινότητες  θα γίνεται με κριτήρια που θα καθορίζονται με  Υπουργική Απόφαση .  
Καλό   λοιπόν  θα είναι  οι τοπικοί φορείς αντί να θέτουν και πάλι  θέμα ανεξαρτητοποίησης, αίτημα που είναι αντικειμενικά αδύνατο να ικανοποιηθεί,  να επιδιώξουν  να καθορισθεί η ΣΑΤΑ  να κατανέμεται στις Δημοτικές ενότητες με βάση την αντιστοιχία, που ίσχυε πριν την συνένωση της Κοινότητας με τον Δήμο.  Με μια τέτοια  πάγια ρύθμιση   η Κοινότητα Ολύμπου θα  έχει στην διάθεσή της κάθε χρόνο το 1/5  του ποσού της ΣΑΤΑ με την οποία επιχορηγείται ετησίως ο Δήμος Καρπάθου , ποσό υπεραρκετό για την κάλυψη των αναγκών σε μικρά έργα .
Θετική κρίνεται και η αλλαγή του τρόπου εκλογής του Συμβουλίου  της Κοινότητας  με ξεχωριστή κάλπη, αφού δεν είναι πια  απαραίτητο οι υποψήφιοι των τοπικών συμβουλίων  να  συνδέονται  υποχρεωτικά με τις παρατάξεις των υποψηφίων Δημάρχων και παρέχεται  η  δυνατότητα  κατάρτισης ακόμη και ενός κοινού συναινετικού ψηφοδελτίου, ώστε οι δημότες να μπορούν να εκλέξουν τους καλύτερους   χωρίς παραταξιακές λογικές  και αντιπαραθέσεις.  Δυστυχώς  αυτό δεν έγινε στην Όλυμπο, όπως ευχόμασταν και περιμέναμε.  
Τώρα όμως «ό γέγονε, γέγονε».
 Τώρα την ευθύνη την έχουμε εμείς οι ψηφοφόροι , που οφείλουμε να απαιτήσουμε γραπτές θέσεις και δεσμεύσεις από τις Δημοτικές παρατάξεις για τα σημαντικά θέματα  του νησιού και της Κοινότητας  και   να ψηφίσουμε αντικειμενικά τόσο για το Δημοτικό συμβούλιο όσο και για το τοπικό της κοινότητας άτομα ικανά και δραστήρια , που θα ενδιαφέρονται πραγματικά για το νησί και τα χωριά μας..
Ν.Κανακης

Κυριακή 12 Μαΐου 2019

Αποχετευτικά δίκτυα μικρών οικισμών.






Εν όψει των εκλογών όλες οι δημοτικές παρατάξεις επαγγέλλονται κατασκευή  συστημάτων  βιολογικού καθαρισμού των λυμάτων  για όλους τους οικισμούς της Καρπαθου χωρίς  να υπολογίζουν το  κόστος εγκατάστασης και λειτουργίας του κάθε συστήματος.  
 Όμως  τα συστήματα βιολογικού καθαρισμού δεν ενδείκνυνται σε όλες τις περιπτώσεις αφού υπάρχουν  φτηνότερες λύσεις και αποτελεσματικότερες λύσεις  που καλύπτουν τις απαιτήσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας . Για οικισμούς με πληθυσμό κάτω των 2000 κατοίκων όπως είναι όλοι οι οικισμοί της Καρπάθου εκτός των Πηγαδίων,  σύμφωνα με την σχετική οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης με αριθμ.91/271 η οποία έχει ενσωματωθεί στην Ελληνική νομοθεσία, επιτρέπεται η διάθεση των λυμάτων  μετα από πρωτοβάθμια επεξεργασία  είτε στο έδαφος είτε και στην θάλασσα 200 μ μακριά από  σημεία που χρησιμοποιούνται για κολύμβηση λουόμενους και  εκτός περίκλειστων όρμων. Η πρωτοβάθμια επεξεργασία επιτυγχάνεται με την παραμονή των λυμάτων για 24 ώρες σε σηπτικό βόθρο τριών διαμερισμάτων. Με αυτό το δεδομένο κρίνεται πως  για τους περισσότερους οικισμούς της Καρπάθου, που δεν είναι εύκολό να συνδεθούν με το σύστημα βιολογικού Καθαρισμού των Πηγαδίων  θα μπορούσαν να εφαρμοσθούν εναλλακτικά δύο εύκολες και  σχετικά φτηνές λύσεις . Μια λύση οικονομική και αποτελεσματική λύση είναι συγκεντρώνονται τα λύματα σε  στεγανούς σηπτικούς βόθρους επαρκούς χωρητικότητας  και η υπερχείλιση να διοχετεύεται είτε  υπεδαφίως , εφόσον δεν υπάρχει κίνδυνος μόλυνσης του υδροφόρου ορίζοντα,  και να φυτευτούν κατά μήκος του αγωγού διάθεσης υδρόφιλα φυτά  όπως καλαμιές,  που βοηθούν στον φυσικό βιολογικό καθαρισμό τους είτε στην θάλασσα εκτός περίκλειστων όρμων και μακριά από περιοχές που χρησιμοποιούνται για κολύμβηση .   
Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει πριν επιλεγεί η οποιοδήποτε λύση να εξετάζονται όλες οι επιτρεπτές εναλλακτικές λύσεις  και να επιλέγεται η βέλτιστη με βάση το κόστος /όφελος της κάθε λύσης.

Παρασκευή 10 Μαΐου 2019

Η Λαϊκή Συνέλευση και τα Προβλήματα της Ολύμπου




 Ο νόμος προβλέπει ότι  με ευθύνη του  προέδρου  καλούνται οι κάτοικοι και οι φορείς της τοπικής κοινότητας, τουλάχιστον μια φορά κατ’ έτος σε συνέλευση και προτείνουν στα αρμόδια όργανα του δήμου τις προτεραιότητες για την τοπική ανάπτυξη και τα έργα που πρέπει να εκτελεστούν στην τοπική κοινότητα. Συνήθως η λαϊκή συνέλευση γίνεται κάθε καλοκαίρι, ώστε οι όποιες αποφάσεις να σταλούν στον Δήμο, ώστε να ληφθούν υπόψη  κατά την κατάρτιση του τεχνικού προγράμματος  και του προϋπολογισμού του Δήμου που γίνεται το Φθινόπωρο.

Το περασμένο καλοκαίρι η συνέλευση συγκλήθηκε με μοναδικό θέμα την «αυτοτελή» εγγραφή του Ολυμπίτικου  γλεντιού στο Εθνικό ευρετήριο  Άυλης Πολιτιστικής κληρονομιάς. Προφανώς οι οργανωτές έκριναν ότι αυτό είναι το σημαντικότερο πρόβλημα  του τόπου. Προτάσεις για το πρόγραμμα δράσης και το τεχνικό πρόγραμμα του Δήμου για το 2019 δεν υποβλήθηκαν από την Κοινότητα Ολύμπου.  
 Την ίδια περίοδο ο Πρόεδρος του Τοπικού Συμβουλίου  έστειλε στον Πρόεδρο του ΔΣ της "ΔΗΜΗΤΡΑΣ"κατάλογο ο οποίος δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα " Φωνή της Ολυμπου», στο οποίο απαριθμουνται 45! προβλήματα της   Κοινότητας ευχόμενος την ταχεία επιλυσή τους.

Όμως τα προβλήματα δεν λύνονται  με ευχές  και απλές διαμαρτυρίες ούτε με την αυτοαπομόνωσή  των Ολυμπιτων   από τους υπόλοιπους καρπάθιους.

 Απαιτείται  ιεράρχηση, ρεαλιστικές προτάσεις  και κατάλληλες ενέργειες  για την επίλυση  τους.