Α Β
Α Λυση Βρόντη Β Λύση Γαρόνησου με εναλλακτική πρόταση
Κάρπαθος
23-10-2014
ΥΠΟΜΝΗΜΑ
Προς τον κ Πρόεδρο
Δ.Σ Καρπάθου
Κοιν: 1 κ.Δήμαρχο
Καρπάθου
2. Δημοτικούς Συμβούλους
Θέμα: Μελέτη
επέκτασης Λιμένα Πηγαδίων Καρπάθου
Είναι γνωστό πως στα πλαίσια της σύμβασης που υπογράφτηκε προ έτους περίπου
μεταξύ της ΝΑ και της εταιρείας CNWAY έχει
ξεκινήσει η σχετική διαδικασία για τη
σύνταξη οριστικής μελέτης επέκτασης του λιμένα Πηγαδίων Καρπάθου, προϋπολογισμού 192.000 ευρώ. Η λύση
που επιλέχθηκε , προβλέπει την κατασκευή έξω από το Γαρόνησο, χωρίς προστασία, δύο
κρηπιδωμάτων μήκους 60 μ. το καθένα, για την πρυμνοδέτηση
Ε/Γ Ο/Γ πλοίων και ενός κρηπιδώματος μήκους 90 μ με μέτωπο προς Νότο, για πλαγιοδέτηση ενός μότορσιπ και ενός
εσωτερικού αλιευτικού καταφυγίου με
κρηπιδώματα μήκους 108 μ.για μικρά αλιευτικά σκάφη..
Το υπό μελέτη έργο, προϋπολογισμού 5
εκατ., όχι μόνο δεν βελτιώνει σημαντικά την
λειτουργικότητα του λιμανιού, αλλά αντίθετα παρουσιάζει σοβαρά προβλήματα κυρίως από πλευράς ασφαλείας στους χειρισμούς
των μεγάλων πλοίων λόγω φυσικών εμποδίων και περιορισμένου κύκλου στροφής
των πλοίων και το σημαντικότερο δεν θα επιτρέπει την
πλαγιοδέτηση κρουαζιεροπλοίων, που θα έπρεπε
είναι ένα από τα ζητούμενα της επέκτασης
του λιμανιού, ούτε επέκτασή του στο μέλλον.
Επισημαίνεται πως η θέση της κατ’ όνομα επέκτασης του λιμένα δεν
ήταν προϊόν προκαταρτικής μελέτης για την επιλογή της καταλληλότερης θέσης. Επιλέχθηκε με το
αιτιολογικό ότι δεν έπρεπε να αλλάξει η θέση του λιμανιού που καθορίζεται από το σχέδιο Πόλης των Πηγαδίων του 1971.
Εμείς θεωρούμε πως είναι απαραίτητο πριν προχωρήσει η μελέτη του προτεινόμενου έργου να μελετηθούν δυό ακόμη εναλλακτικές λύσεις που θα επιτρέπουν
την πλαγιοδέτηση κρουαζιεροπλοίων, ή
προσφέρονται για επέκτασή τους σε ένα δευτερο σταδιο .
Άποψη μας είναι ότι οι
μακροπρόθεσμες ανάγκες της Καρπάθου θα μπορούν να καλυφθούν με την κατασκευή νέας
λιμενικής εγκατάστασης στην περιοχή του Βρόντη, όπου με το ίδιο κόστος θα μπορούσε να
κατασκευασθεί κρηπίδωμα 250 και πλέον μέτρων, παράλληλα προς
την βόρεια ακτής του όρμου των Πηγαδίων , στο όριο της ισοβαθούς των 10 μ., το οποίο
εκτός της ασφαλούς πρυμνοδέτησης οχηματαγωγών οιουδήποτε μεγέθους, θα
επιτρέπει και την πλαγιοδέτηση των μεγάλων κρουαζιερόπλοιων, με δυνατότητα
μάλιστα εύκολης παραπέρα επέκτασης του, αν οι συνθήκες το επιβάλουν.
Επειδή η λύση αυτή (Βρόντη), χωρίς
να αποκλείονται άλλες εναλλακτικές, κρίνεται πως σε σχέση με την υπό μελέτη
παρουσιάζει πολλαπλά πλεονεκτήματα και
ειδικότερα:
1.
Με το ίδιο κόστος
κατασκευάζεται αντί του τεθλασμένου κατασκευάζεται ευθύγραμμο κρηπίδωμα 280 μ ., που επιτρέπει
την ΑΣΦΑΛΗ πρυμνοδέτηση
Ε/Γ Ο/Γ οιουδήποτε μεγέθους και την πλαγιοδέτηση μεγάλων κρουαζιερόπλοιων, με δυνατότητα εύκολης περεταίρω επέκτασης
του.
2. Παρέχει πλήρη ασφάλεια στους χειρισμούς των μεγάλων πλοίων,
οποιουδήποτε μήκους χωρίς κανένα περιορισμό στον κύκλο στροφής τους.
3.
Παρέχει πλήρη προστασία από τους ανέμους που πνέουν
στην περιοχή σύμφωνα με τα ανεμολογικά στοιχεία της ΕΜΥ σε ποσοστό άνω το 93%
και κατά 100% κατά την περίοδο Μαΐου- Οκτωβρίου, που είναι οι μήνες
αιχμής της κίνησης του λιμανιού.
4.
Συμβάλλει στην αποσυμφόρηση
της πόλης των Πηγαδίων από την κίνηση των διακινουμένων οχημάτων.
5.
Ο χερσαίος χώρος που δημιουργείται είναι υπερδιπλάσιος
από την λύση Γαρόνησου και θα
επιτρέπει την ταχύτερη φορτοεκφόρτωση των οχημάτων από τα πλοία.
6.
Επιτρέπει την εκφόρτωση οχληρών και επικινδύνων
φορτίων και εκρηκτικών.
7.
Η θαλάσσια περιοχή και οι λιμενικές εγκαταστάσεις που
θα κατασκευασθούν θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν μελλοντικά και για την εξυπηρέτηση υδροπλάνων.
8.
Οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις στο φυσικό περιβάλλον
από την εκτέλεση του έργου θα είναι
σημαντικά ηπιότερες και πολύ ευνοϊκότερες στο ανθρωπογενές
9.
Το βάθος της
θαλάσσης είναι ιδανικό για την κατασκευή
του κρηπιδώματος βάθους άνω των
9m χωρίς να απαιτούνται εκβαθύνσεις.
10. Το έργο
μπορεί να εκτελεσθεί κατά φάσεις ανάλογα με τις διατιθέμενες πιστώσεις.
11. Δεν
χρειάζεται μελέτη κυματικής διαταραχής, δεδομένου ότι η υφισταμένη λιμενολεκάνη
δεν επηρεάζεται από το έργο..
12. Κρίνεται πως
δεν είναι απαραίτητη εκπόνηση ακτομηχανικής μελέτης, δεδομένου ότι το κρηπίδωμα
θα κατασκευασθεί παράλληλα προς την ακτή
και σε απόσταση άνω των 300 περίπου
μέτρα από την αμμουδιά του Βρόντη.
13. Παρέχει
δυνατότητα ευκολότερης λήψης ενδεδειγμένων μέτρων ασφαλείας (Security) πλοίων
και επιβατών.
14. H χάραξη γραμμής Αιγιαλού και Παραλίας στην περιοχή του
έργου είναι εύκολη δεδομένου ότι η ακτή
είναι απόκρημνη και δεν συνορεύει με
ιδιοκτησίες.
15. Η σύνδεση
της λιμενικής εγκατάστασης με το κύριο οδικό δίκτυο της νήσου είναι σχετικά
εύκολη, αφού χρειάζεται βελτίωση του υπάρχοντος δρόμου σε μήκος 500 μ περίπου
σε περιοχή εκτός σχεδίου πόλεως και οι ιδιοκτήτες των παρακειμένων γηπέδων
συναινούν στην άνευ ανταλλάγματος παραχώρηση χώρου για την διαπλάτυνση του
υφιστάμενου δρόμου.
.
Επειδή το μοναδικό προβαλλόμενο
μειονέκτημα της λύσης Βρόντη, η απόσταση
από την πόλη των Πηγαδίων δεν είναι
σημαντικό αφού η απόσταση των 3 χλμ καλύπτεται σε 5 μόλις λεπτά και αντισταθμίζεται
από το γεγονός ότι αποφεύγεται η κίνηση μέσα στην πόλη και
μειώνεται ο χρόνος πρόσβασης προς όλες
τις άλλες περιοχές και εγκαταστάσεις της Καρπάθου.
Επειδή το έτερο επιχείρημα που προβάλλεται ότι το Βρόντη προσβάλλεται από
τους ΝΑ ανέμους (Σορόκο) δεν είναι επίσης καθοριστικό, λαμβανομένου υπόψη ότι η συχνότητα των ανέμων
αυτών είναι μόλις 3% και ότι αυτοί
πνέουν μόνο κατά τους χειμερινούς μήνες,
οπότε μπορεί να χρησιμοποιείται εναλλακτικά και ο
σημερινός προβλήτας. Το μειονέκτημα αυτό αντισταθμίζεται και από το γεγονός ότι η περιοχή Βρόντη
προστατεύεται από τους ΒΑ ανέμους, που πνέουν σε ποσοστό 2% και προσβάλλουν το υπό
μελέτη έργο στο Γαρόνησο, χωρίς μάλιστα να υπάρχει εναλλακτική λύση για την εξυπηρέτηση των πλοίων γραμμής.
Επειδή το θέμα του Λιμανιού της Καρπάθου και
της ανάγκης δημιουργίας κατάλληλων λιμενικών εγκαταστάσεων που να εξυπηρετούν
τουλάχιστον κατά την διάρκεια της θερινής περιόδου και κρουαζιερόπλοια είναι
σημαντικό για την ανάπτυξη του νησιού
μας .
Επειδή το Τμήμα ΠΕΧΩ της περιφέρειας έχει ζητήσει να υποβληθεί συνολική ΜΠΕ
για τον Λιμένα Καρπάθου και όχι μόνο για το μελετώμενο εργο εμείς θεωρούμε πως
είναι ευκαιρία και απαραίτητο στο στάδιο αυτό και στα πλαίσια της ολοκληρωμένης μελέτης περιβαλλοντικών Επιπτώσεων να συνταχθεί με απευθείας ανάθεση από τον Δήμο η
προκαταρτική μελέτη της λύσης Βρόντη , ώστε να μελετηθούν και εκτεθούν και τα
συγκριτικά πλεονεκτήματα της λύσης αυτής για να επιλεγεί η καλύτερη για την ΚΑΡΠΑΘΟ εφικτή λύση.
Σε περίπτωση δε που, όπως πιστεύουμε, θα αποδειχθεί ότι η λύση Βρόντη είναι
η καλύτερη εφικτή , να ανατεθεί στον
μελετητή ύστερα από διαπραγμάτευση η
μελέτη κατασκευής του έργου αυτού, για να μη χαθεί καθόλου χρόνος και να ζητηθεί από
την Περιφέρεια να τροποποιηθεί η μελέτη
που συντάσσεται και αντί των κρηπιδωμάτων ανατολικά του Γαρόνησου να μελετηθεί η κατασκευή ενός υπήνεμου μόλου από το Γαρόνησο με κατεύθυνση ΝΑ με εσωτερική κρηπίδωση, για να μειωθεί το εύρος
το στομίου του υφισταμένου λιμανιού και η προσβολή της λεκάνης του υφιστάμενου λιμένος
από τους κυματισμούς και παράλληλα να
δημιουργηθούν περισσότερες ασφαλείς
θέσεις ελλιμενισμού τουριστικών και
άλλων μικρών σκαφών. Να μεταφερθούν στο Βρόντη οι εμπορικές δραστηριότητες του λιμανιού και να χρησιμοποιείται το υπάρχον
λιμάνι από τα μικρα τουριστικά και αλιευτικά και ως εναλλακτικό σε περίπτωση ανάγκης τον χειμώνα.
Επειδή με την ενημέρωση που έγινε από τον μελετητή δεν πεισθήκαμε ότι το
έργο όπως σχεδιάζεται πάρα το σημαντικό κόστος του θα ωφελήσει ανάλογα το νησί
μας.
Επειδή θεωρούμε πως λόγω της
σοβαρότητάς του το θέμα πρέπει να απασχολήσει το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου
και που δεν είναι ανάγκη να πάρει
απόφαση σε θέματα τεχνικά, αλλά να
απαντήσει στο βασικό ερώτημα αν το έργο, όπως σχεδιάζεται, καλύπτει τις
μεσοπρόθεσμες έστω ανάγκες του νησιού
μας και αν όχι να ζητήσει να βρεθεί
τρόπος να μελετηθούν εναλλακτικές λύσεις με προοπτική.
Με βάση τα παραπάνω ζητούμε να τεθεί το θέμα προς συζήτηση στην επόμενη
συνεδρίαση του Δ.Σ.ή σε μια έκτακτη με μοναδικό θέμα την συζήτησης της παρούσας
και μας επιτραπεί να
αναπτύξουμε ενώπιον του Δ.Συμβουλίου τις λεπτομέρειες της πρότασή μας
για πληρέστερη ενημέρωση του .
Με τιμή
(ακολουθουν 223 υπογραφές)