Πέμπτη 5 Μαΐου 2022

 

  ΟΥΡΑΓΟΣ και πάλι η ΚΑΡΠΑΘΟΣ

Στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες



 

Επί επτά χρόνια  μάταια  επισημαίνουμε πως απαιτείται όλοι οι φορείς του νησιού  να συνεννοηθούν και  να καταλήξουν  σε μια  ρεαλιστική  πρόταση  για την βελτίωση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Καρπάθου τόσο  με τον Πειραιά όσο και με   Κρήτη και Ρόδο.

Να απαιτήσουν ακτοπλοϊκή συγκοινωνία   ίδιου  επιπέδου με άλλων  μικρότερων  νησιών  , όπως της γειτονικής μας  Αστυπάλαιας η οποία από το 2008 εξυπηρετείται με τέσσερα δρομολόγια από Πειραιά τον Χειμώνα και πέντε το Καλοκαίρι με διάρκεια ταξιδιού από 8 έως 10.5 ώρες , όταν η Κάρπαθος  εξυπηρετείται με τρία  μόνο δρομολόγια από Πειραιά  με διάρκεια ταξιδιού 21-28 ώρες .

    Δυστυχώς  ούτε σε αυτό το απλό δεν κατέστη  δυνατό  να  συμφωνήσουν  και πάλι από εγωιστικούς  λόγους και  πολύ  φοβούμαστε πως η Κάρπαθος θα εξακολουθήσει  και για τα επόμενα χρόνια να έχει την χειρότερη ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση  από όλα τα νησιά του Αιγαίου.

Φέτος μάλιστα  η κατάσταση θα χειροτερέψει ακόμη περισσότερο αφού μειοδότησε για την γραμμή το  ΟΛΥΜΠΟΣ ,   ηλικίας 52 χρόνων,  δέκα   χρόνια πιο παλιό από   ΠΡΕΒΕΛΗΣ.

Τον περασμένο  χρόνο ο επικεφαλής της ΑΠΕΚ  έθεσε το ζήτημα  στο ΔΣ αλλά ο Δήμαρχος αρνήθηκε την συζήτηση λέγοντας πως  δεν έχει ανάγκη  των συμβουλών μας .   

 Πριν από ένα μήνα ο νέος επικεφαλής της ΑΠΕΚ   πρότεινε   να εγκριθεί από  το ΔΣ ένα  σχετικό ψήφισμα  χωρίς όμως να καταθέσει συγκεκριμένη  πρόταση    με αποτέλεσμα παρότι όλοι συμφώνησαν στην ανάγκη έκδοσής του ψηφίσματος  τελικά η απόφαση να  ναυαγήσει.

     Αφορμή  του «ναυαγίου» η  ανακριβής  ενημέρωση του  ΔΣ από τον Δήμαρχο πως τον προηγούμενο χρόνο   είχε στο Υπουργείο   σχετικό   αίτημα  που ταυτιζόταν κατά βάση με την πρόταση του  Επαρχείου , ενώ αποδείχθηκε πως   το αίτημα είχε  μόνο  το 2019  και  η  στην συνέχει σπουδή του να στείλει  στο Υπουργείο  νέο  έγγραφο με  πρόταση διαφορετική από αυτήν  του Επαρχείου , χωρίς  καμιά προηγούμενη διαβούλευση με το ΔΣ.

Η Έπαρχος είχε  ζητήσει την προκήρυξη  με μακροχρόνια σύμβαση με πλοίο 1ης κατηγορία  και  ενιαία προσφορά τριών δρομολογίων με πλοίο 1ης  από Πειραιά οποίων τα δύο μέσω  και  Κρήτης  και ένα τοπικό από Ρόδο μέχρι Ηράκλειο     με διάρκεια του ταξιδιού από τον Πειραιά σε 12- 15 ώρες . Ουσιαστικά  προτείνει  τα ίδια δρομολόγια με τα σημερινά, χωρίς προσέγγιση στην Μήλο και την Ανάφη  και την εκτέλεση του δρομολογίου του ΜΠΛΟΥ ΣΤΑΡ   απευθείας προς Κάσο Καρπαθο μέσω Σαντορίνης .

Ο δήμαρχος ζητά    επί πλέον  δυο τοπικά δρομολόγιά  την εβδομάδα  από   Ηράκλειο μέχρι  Ρόδο τον χειμώνα και  τρία το καλοκαίρι   καθώς  και την συνέχιση της επιδότησης του τοπικού δρομολογίου από Σητεία -Κάσος- Κάρπαθος Ρόδος το οποίο χαρακτηρίζουν « ως κομβικής σημασία για την ανάπτυξη των νησιών μας» .

 Για την  υλοποίηση της πρότασης του Επαρχείου χρειάζεται ένα σύγχρονο πλοίο  και  επιδότησή του με 14 εκατομμύρια  το χρόνο ενώ για την  εκτέλεση την δρομολογίων  που ζητούν οι Δήμαρχοι θα χρειαστούν τρία πλοία  και   διπλάσιο κόστος επιδότησης,  που είναι δύσκολο να εξευρεθούν  λόγω της   έλλειψης  σύγχρονων πλοίων  αλλά και της στενότητας των διατιθέμενων πιστώσεων .  

  Επαναλαμβάνονται   και πάλι τα  λάθη προηγούμενων ετών     

  Το  2016 με παρέμβαση του κ. Γιώργου Αναστασιάδη  είχε τροποποιηθεί  η προκήρυξη  και δόθηκε  η δυνατότητα  εκτέλεσης του δρομολογίου της ΜΠΛΟΥ ΣΤΑΡ είτε απευθείας   από Σαντορίνη είτε μέσω Κω -Ρόδου.

Αντί όμως οι τοπικοί φορείς να πιέσουν για την εκτέλεση  τουλάχιστο την θερινή περίοδο  του δρομολογίου απευθείας από Σαντορίνη προς Κάσο- Κάρπαθο- Ρόδο,  κατά την επίσκεψή του Υπουργού   στα νησιά μας  τον  Ιούνιο του  2017 ο μεν Δήμαρχος Καρπάθου  ζήτησε την  προσθήκη τοπικών δρομολογίων από Λάρδο προς Κάρπαθο και Κάσο,  η δε  Δήμαρχος Κάσου συχνότερη επικοινωνία με Κρήτη  και την προέκταση του δρομολογίου της BLUE STAR από Ρόδο  και προς την Κάσο.

  Έτσι  άλλαξε και πάλι η προκήρυξη, καταργήθηκε η δυνατότητα εναλλακτικής εκτέλεσης του δρομολογίου απ ευθείας από Σαντορίνη   και έκτοτε το δρομολόγιο του ΜΠΛΟΥ ΣΤΑΡ θα  εκτελείται μέχρι το 2023  ,  από Ρόδο  - Κάρπαθο – Κάσο- Ρόδο»  αυξάνοντας κατά μιάμιση ώρα τη διάρκεια του ταξιδιού από Κάρπαθο προς Ρόδο  -Πειραιά  .

 Το 2019  με την έξοδο από τα μνημόνια και την συμμετοχή δυό Καρπαθίων στην νέα κυβέρνηση  πιστέψαμε πως   ήταν ευκαιρία  να αποκτήσει επιτέλους η Κάρπαθος την ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση που δικαιούται..  

 Αρχές Σεπτεμβρίου ,  επικείμενης της  προκήρυξης των άγονων γραμμών για το 2020,  εγχειρήσαμε  στον Δήμαρχο   σχέδιο  εγγράφου  προς το Υπουργείο Ναυτιλίας με το περιεχόμενο του  οποίου  συμφωνούσε,   αλλά τελικά   αυτό  στάλθηκε  στις 22 Οκτωβρίου μετα την δημοσίευση της  προκήρυξης .

Ένα μήνα αργότερα ,   όταν  ο Δήμαρχος βρέθηκε στην Αττική,  του πρότεινα να τον συνοδεύσω στο Υπουργείο Ναυτιλίας για υποστήριξη του αιτήματος . Μου  απάντησε ότι   οι θέσεις μου ήταν γνωστές και δεν  με χρειαζότανε .  Τον συνόδευσε  στο Υπουργείο ο κ. Παραγιός  και ο  εξωτερικός σύμβουλός του  και αντί να επιμείνει    στο αίτημα  για  μακροχρόνια   μίσθωση της γραμμής   με πλοίο 1ης  κατηγορίας έστειλε νέο έγγραφο  με το οποίο ζητούσε  θερινά δρομολόγια  στην τοπική γραμμή από Σητεία μεχρι Ρόδο.

Αποτέλεσμα  ήταν  όχι μόνο  να μη  βελτιωθεί ουσιαστικά  η κατάσταση αλλά στο  μέχρι τότε «γρήγορο» δρομολόγιο του Πρέβελης , αντί να αφαιρεθούν    ενδιάμεσες προσεγγίσεις  στην Αναφη και την Μήλο,   να προστεθεί  και προσέγγιση  στην  Σητεία  και η διαρκεια του ταξιδιού να αυξηθεί  από τις 18 σε 22 ώρες  και να δρομολογηθεί   για τρείς μήνες το  ΕΞΠΡΕΣ ΠΗΓΑΣΟΣ    στην τοπική γραμμή.   

Το 2021  αντί να επαναφέρει το αίτημα για δρομολόγηση συγχρόνου πλοίου από Πειραιά    συντάχθηκε με  τους Δημάρχους Σητείας , Κάσου, Ρόδου και Χάλκης  ζητώντας  την δρομολόγηση στην ίδια  γραμμή ταχυπλόου  τρείς φορές την εβδομάδα  που επιδοτείτο με  75.000 ευρώ για κάθε δρομολόγιο .  

 Χαρακτηρίζουν  μάλιστα το  δρομολόγιο αυτό ως κομβικής σημασία για την ανάπτυξη των νησιών μας .  Προφανώς ή αγνοούν ή υπερεκτιμούν  τα αποτελέσματα της περσινής δρομολόγησης. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία  των λιμεναρχείων με το  ταχύπλοο διακινήθηκαν συνολικά  από Σητεία  2500 επιβάτες  προς Κάρπαθο, όταν με το Πρέβελης  διακινήθηκαν  την ίδιο περίοδο περισσότεροι. Δεν ζήτησαν καν το ταχύπλοο να έχει αφετηρία το Ηράκλειο σε ανταπόκριση δρομολογίου από Πειραιά.

Ωφελιμότερο για την Κάρπαθο   αλλά και την  Κάσο και την Σητεία    θα ήταν ,  να  ζητήσουν    την επέκταση  δυό δρομολογίων την  εβδομάδα του  BLUE STAR ΠΑΤΜΟΣ   από   Σαντορίνη προς  Σητεία-Κάσο-Κάρπαθο-Ρόδο   τα οποία   εκτός της δραστικής μείωσης της διάρκειας του ταξιδιού  από τον Πειραιά στις 14-15 ώρες , θα δίνουν τη δυνατότητα αυθημερόν μετάβασης και επιστροφής επιβατών και οχημάτων  από Κρήτη προς Κάσο  και Κάρπαθο  και να πραγματοποίηση μονοήμερων εκδρομών από Κρήτη προς Κάσο και Κάρπαθο, στις οποίες υποτίθεται πως στοχεύει  η δρομολόγηση του ταχύπλοου από την Σητεία

Δεν είναι  όμως μόνο αυτό το λάθος τους. Αναφέρουν ότι  «τους τελευταίους μήνες έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο.. το ταξίδι από Πειραιά να διαρκεί 22-29 ώρες ..», ενώ το σωστό θα ήταν να τονίσουν πως τα τελευταία χρόνια η διάρκεια του ταξιδιού αντί να μειωθεί   έχει αυξηθεί  ανεπίτρεπτα . Δεν  προσδιορίζουν  κατηγορία πλοίου  σαν  να μη  τους ενοχλεί αν  η γραμμή προκηρυχθεί  και πάλι με πλοίο 3ης κατηγορίας , όπως έγινε το 2021 και καταλήξαμε να αναλάβει την γραμμή το πιο παλιό πλοίο της ακτοπλοΐας .

Τέλος ζητούν να  ενημερωθούν σχετικά με την εξαγγελία για  «πράσινες συμβάσεις» και   «δρομολόγηση  νέων πλοίων με συμβάσεις 12ετίας»  αντί απλά  να ζητούν την προκήρυξη και της γραμμής  που εξυπηρετεί  και τα νησιά μας  με πλοίο 1ης κατηγορίας για 12 χρόνια,  όπως  έχει γίνει από το 2008 για την Αστυπάλαια  και πολλά άλλα νησιά   του Αιγαίου.

Δεν ζήτησαν έστω  το απλό και εύκολο .Να αλλάξει η μέρα αναχώρησης  των πλοίων ώστε να μη αναχωρούν την ίδια μέρα από τον Πειραιά και την Κάρπαθο  και Κάσο

   Εμείς επιμένουμε  πως η Κάρπαθος  δεν μπορεί να περιμένει  την υλοποίηση  γενικών εξαγγελιών  και να παραμένει και άλλο ουραγός   στην ακτοπλοϊκή εξυπηρέτησή της .

Δικαιούται και απαιτεί  εδώ και τώρα  βελτίωσή της με την δρομολόγηση πλοίου  1ης  κατηγορίας στην γραμμή και την μείωση των ενδιάμεσων  προσεγγίσεων σε νησιά των Κυκλάδων .  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου