Γιατί δεν μπορεί να γίνει Λιμάνι στο Γααρόνησο
Γράφει ο Παν.Χαμουζάς συνταξιούχος, Τεχνικός Συγκ/κών & Υδρ/κών έργων του Λιμενικού Ταμείου
Πληροφορήθηκα ότι ο Δήμος Καρπάθου ανέθεσε σε άλλον μελετητή την σύνταξη νέας μελέτης για επέκταση του λιμανιού της Καρπάθου και πάλι στο Γαρόνησο.
Ελπίζω …. η πληροφορία μου να μην είναι σωστή, ελπίζω ακόμη ότι η ανάθεση να είναι διαφορετική, δηλαδή να λείπει ο όρος στη Γαρόνησο και η ανάθεση να είναι γενικού σχεδιασμού λιμένα, ενός μοντέλου σύγχρονου, που θα μπορεί να δεχθεί Κρουαζιερόπλοια σύμφωνα με τις συνθήκες ασφαλείας καθώς και Ο/Γ-Ε/Γ πλοία και Μ/Σ χωρίς προβλήματα κίνησης στον ιστό της πόλης.
Έχοντας εμπειρία Τριανταπέντε (35) χρόνων στη Τεχνική Υπηρεσία του Λιμενικού Ταμείου Δωδ/σου σε επιβλέψεις και μελέτες λιμένων, σε νησιά της Δωδεκάνησου, μπορώ να πω ότι γνωρίζω καλά τα προβλήματα κάθε νησιού σε λιμενικές εγκαταστάσεις, ακόμα δε περισσότερο τι χρειάζεται κάθε κάθε νησί. Έτσι και με την Κάρπαθο, που δούλεψα από την εποχή της δεκαετίας του ΄80 με την επέκταση του παλιού λιμενοβραχίονα, την κατασκευή των εσωτερικών κρηπιδωμάτων και του παραλιακού δρόμου (από Επαρχείο) μέχρι λιμάνι, που έγινε προσωρινά για τις ανάγκες εξυπηρέτησης των λιμενικών εγκαταστάσεων, αφού ως εργοτάξιο, είχε παραχωρηθεί στον εργολάβο, ο χώρος μπροστά από τις καφετέριες. (κάτω από το Επαρχείο).
Εκτός από τα παραπάνω η Κάρπαθος για μένα είναι λατρεία, ένα από τα νησί που αγάπησα, όλα αυτά τα χρόνια που μεγαλώσαμε μαζί, από το 1984, έχοντας στο ενεργητικό και το λιμάνι στο Διαφανίου από την πρώτη πέτρα μέχρι την πρώτη πρυμνοδέτηση της χαράς, την αποβάθρα στον Αγιο Νικόλαο Σπόων κλπ.
Επιτρέψτε μου λοιπόν το δικαίωμα να εκφράσω τις απόψεις μου, γιατί η θέση της Γαρονήσου δεν ενδείκνυται για την κατασκευή λιμενικού έργου που να επιλύει τα πρόβλημα λιμένα της Καρπάθου.
- Η θέση κατασκευής κρηπιδωμάτων λιμένα πέριξ της νησίδας Γαρονήσου, προτάθηκε και ανατέθηκε από τον Δήμο Καρπάθου πριν περίπου δέκα ίσως και παραπάνω χρόνια, με κύριο σκοπό την πρόσδεση Ο/Γ-Ε/Γ πλοίων της γραμμής, ώστε η κίνηση να μεταφερθεί εκτός ιστού πόλεως. Όταν λέμε κίνηση εννοούμε, επιβάτες , οχήματα, φορτηγά, μηχανάκια, οποιαδήποτε ώρα γίνεται άφιξη – αναχώρηση Ο/Γ-Ε/Γ πλοίου. Επίσης εννοούνται και οι μεταφορές με βαρέα οχήματα, προϊόντων που μεταφέρουν για τις ανάγκες του νησιού, Μ/Σ πλοία, όπως υλικά, τσιμέντα, επικίνδυνα φορτία, κλπ.
- Ο βασικός λοιπόν σκοπός δεν επιτυγχάνεται με την λύση αυτή, αφού η κίνηση απλά μεταφέρεται παρακάτω δηλαδή στο Επαρχείο και μάλιστα κοντά σε μεγάλες τουριστικές εγκαταστάσεις, άρα η κίνηση, παραμένει εντός πόλεως.
- Αλλά, ακόμα και αν παραβλέψουμε τα παραπάνω, υπάρχουν άλλοι δύο βασικοί λόγοι που δεν θα πρέπει να προχωρήσει ξανά η πρόταση αυτή. Ο πρώτος λόγος είναι ότι με τα κρηπιδώματα πέριξ της Γαρονήσου δεν επιτυγχάνεται ο απαιτούμενος κύκλος ελιγμών των πλοίων ο οποίος σύμφωνα με τους κανονισμούς, πρέπει να είναι δύο (2) φορές το μήκος του, δηλαδή (με τα σημερινά πλοία) μεγαλύτερο ή ίσο των 260,00μ. Κύκλος ελιγμών, που δεν εξασφαλίζεται μεταξύ ν. Δεσποτικού και των υπαρχόντων κρηπιδωμάτων. Πράγμα που επεσήμαναν και οι πλοίαρχοι των Ε/Γ -Ο/Γ πλοίων ΠΡΕΒΕΛΗΣ και της BLUE STAR το 2009, όταν προκηρύχθηκε από την ΠΝΑ η μελέτη, λέγοντας χαρακτηριστικά, ότι θα είναι λιμάνι κλουβί και δεν θα το διακινδυνεύσει κανείς να μπει.
- Ο δεύτερος βασικός λόγος είναι ότι η ΕΣΑΛ απέρριψε την πρώτη και τις επόμενες προτάσεις του μελετητή στη Γαρόνησο, ζητώντας την συνεργασία της αρμόδιας Υπηρεσίας του Λ. Ταμείου με τον μελετητή (πράγμα που δεν έγινε ποτέ) και την αξιολόγηση της πρότασης της Πανελλήνιας Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων για θέση Κρουαζιερόπλοιου. Η εμμονή στην ίδια ιδέα για την κατασκευή κρηπιδωμάτων πέριξ της Γαρονήσου, (παρά τις βελτιώσεις που έγιναν στις προτάσεις) απορρίφτηκαν, προφανώς διότι δεν μπορεί να συνυπάρξει η κρουαζιέρα με πλοία γραμμής και Μ/Σ (λόγοι λειτουργίας και ασφάλειας SCHENGEN), παρά τις εκ νέου επισημάνσεις της Τεχνικής Υπηρεσίας του Λ. Ταμείου, με αποτέλεσμα να χαθούν πάνω από δέκα χρόνια.
Οι σημερινές ανάγκες του λιμένα Καρπάθου θα πρέπει να σχεδιαστούν με προοπτική 20ετίας και να πληρούν τις παρακάτω ανάγκες, που είναι:
- Κάλυψη δύο (2) εναλλακτικών θέσεων Ο/Γ – Ε/Γ πλοίων της γραμμής.
- Φορτοεκφορτώσεις Εμπορικών πλοίων Μ/Σ.
- Εκφορτώσεις επικινδύνων φορτίων, όπως υγραέρια κλπ.
- Πρυμνοδετήσεις – πλαγιοδετήσεις ημερόπλοιων.
- Θέσεις πλαγιοδέτης Κ/Ζ. (Ενός μεγάλου 200μ. και ενός μικρού 120μ.) με την δημιουργία κρηπιδώματος που να πληροί τους όρους SCHENGEN.
- Τον διαχωρισμό της Κρουαζιέρας από τα Ο/Γ-Ε/Γ εμπορικά – ημερόπλοια και
- Η Κυκλοφοριακή ροή εκτός οικισμού.
Η πρόταση της Τεχνικής Υπηρεσίας του Λιμενικού Ταμείου καλύπτει όλες τις παραπάνω ανάγκες σε βάθος εικοσαετίας γι΄ αυτό, φίλοι της Καρπάθου, εάν θέλετε να αποκτήσει η όμορφη και αναπτυσσόμενη Κάρπαθος, λιμενικές υποδομές με προοπτική εικοσαετίας, που θα εξυπηρετούν πλήρως τις ανάγκες του νησιού και θα λύσουν οριστικά μια για πάντα το πρόβλημα, η λύση είναι μία, αυτή που προτάθηκε από την Τεχνική Υπηρεσία του Λιμενικού Ταμείου τον Ιανουάριο του 2019 και κοινοποιήθηκε στο Δήμο Καρπάθου.
Δηλαδή.
- Επέκταση του υπάρχοντος κεφαλιού του λιμενοβραχίονα βόρεια, κατά 170,00μ. με αμφίπλευρη πλαγιοδέτηση δύο Κρουαζιερόπλοιων εσωτερικά και εξωτερικά, όπου θα μπορούν να εφαρμοστούν οι κανόνες SCHENGEN και θα λειτουργεί την θερινή περίοδο αποκλειστικά ως τουριστικός λιμένας, ο λιμενοβραχίονας θα προστατεύσει το εσωτερικό της λιμενολεκάνης και τα ελλιμενιζόμενα σκάφη, καθώς και τον παραλιακό δρόμο από τους κυματισμούς.
- Η Κατασκευή νέας αποβάθρας στη θέση Βρόντη, ικανής, να εξυπηρετεί την επιβατική – εμπορική κίνηση (Ο/Γ –Ε/Γ και Μ/Σ ) και θα μεταφέρει την κίνηση εκτός ιστού πόλης.
Οι προτάσεις αυτές, θα πρέπει να υποστηριχθούν από όλους τους κατοίκους και φορείς τους νησιού, ώστε να λυθεί μια για πάντα το πρόβλημα και σύμφωνα με τους κανόνες σωστής λειτουργίας λιμένων.
- Η προσπάθεια αναζήτησης λύσεων στο Γαρόνησο, το μόνο που πέτυχε είναι η καθυστέρηση του προβλήματος για πάνω από δέκα χρόνια, ας μην επαναληφθούν τα ίδια λάθη,
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου